Op die manier zijn de belangen pas echt gelijkgeschakeld. De boodschap wordt weliswaar op een humoristische wijze gebracht; de ondertoon is echter wel degelijk serieus!
Met deze boodschap in mijn achterhoofd ben ik eens gaan kijken naar onze medewerkers. Hoeveel van onze kinderopvangexperts doen ook mee aan hun kinderopvang, met andere woorden brengen hun kind naar professionele kinderopvang (al dan niet bij ons). Zeker in deze moeilijke tijd is elk extra kindje van harte welkom. Wij zijn namelijk een van de weinige sectoren waar medewerkers ook klanten kunnen zijn. Bovendien hoe kunnen wij van klanten verwachten dat ze hun kind aan de opvang toevertrouwen als we dat zelf niet doen?
‘Hoe kunnen wij van klanten verwachten dat ze hun kind aan de opvang toevertrouwen als we dat zelf niet doen?’
Om hier nader inzicht in te krijgen, heb ik een vragenlijst uitgezet bij onze medewerkers, waarbij alleen medewerkers met kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar (doelgroep) hoefden te reageren. Ongeveer 30 procent van alle medewerkers heeft gereageerd, waarbij de helft gebruik maakt van kinderopvang (waarvan 70 procent bij onze organisatie). De andere helft, die geen gebruik maakt van kinderopvang geeft onder meer aan dat ze niet in Kerkrade wonen (30 procent), de kosten te duur vinden (30 procent) of zelf (of familie) thuis zijn (30procent). Vervolgens geeft 40 procent van alle respondenten aan wel gebruik te zullen gaan maken van opvang bij Kinder Opvang Kerkrade als ze geen eigen bijdrage meer hoeven te betalen. Dat vind ik best veel en zeker de moeite waard om een nader te onderzoeken. Wordt vervolgd.